Moonlight

Zlatna vrata

Od danas u KInoteci  MJESEČINA” /Moonlight, 2016. Barry Jenkins, 111 min. US

Scenarij: Barry Jenkins, Tarell Alvin McCraney (prema tekstu „In Moonlight Black Boys Look Blue“ kazališnog autora Tarella Alvina McCraneya)
Uloge: Mahershala Ali, Shariff Earp, Duan Sanderson, Naomie Harris
NAGRADE I FESTIVALI   
8 NOMINACIJA ZA OSCARA
NAJBOLJI FILM NAJBOLJA REŽIJA NAJBOLJA MUŠKA SPOREDNA ULOGA (MAHERSHALA ALI) NAJBOLJA ŽENSKA SPOREDNA ULOGA (NAOMIE HARRIS) NAJBOLJI ADAPTIRANI SCENARIJ NAJBOLJA FOTOGRAFIJA NAJBOLJA MONTAŽA NAJBOLJA ORIGINALNA GLAZBA
ZLATNI GLOBUS NAJBOLJI FILM U KATEGORIJI DRAME
4 NOMINACIJE ZA NAGRADU BAFTA NAJBOLJI FILM NAJBOLJA MUŠKA SPOREDNA ULOGA (MAHERSHALA ALI) NAJBOLJA ŽENSKA SPOREDNA ULOGA (NAOMIE HARRIS) NAJBOLJI ADAPTIRANI SCENARIJ
SAG AWARDS NAJBOLJA MUŠKA SPOREDNA ULOGA (MAHERSHALA ALI)
TORONTO FILM FESTIVAL (SLUŽBENA SELEKCIJA)
TELLURIDE FILM FESTIVAL (SLUŽBENA SELEKCIJA)
NEW YORK FILM FESTIVAL (SLUŽBENA SELEKCIJA)
SINOPSIS  
MOONLIGHT  je priča o odrastanju jednog mladića u nasilnoj četvrti Miamija koja otkriva kako snažni trenuci u našim životima oblikuju naš identitet i određuju naše sudbine. U tri različita poglavlja života, Chiron izrasta od nesigurnog dječaka do zlostavljanog tinejdžera koji se bori sa vlastitom seksualnošću, te naposljetku do odraslog muškarca.    TRAJANJE: 111 MIN

Moonlight

Zlatna vrata

O PRODUKCIJI  
Korijeni projekta sežu nekoliko godina unazad, do scenarija kojeg je cijenjeni dramatičar iz Miamija Tarell Alvin McCraney, napisao u u sklopu nastave u dramskoj školi. Svoje djelo – pod nazivom “In Moonlight Black Boys Look Blue” (Na mjesečini crni dječaci izgledaju tužno) – McCraney je prijavio na Borscht Film Festival u Miamiju, čiji je cilj predstavljanje djela lokalnih autora koji promoviraju filmski identitet grada Miamija kroz priče koje “idu dalje od tipičnih prikazivanja lijepog, ali ispraznog grada zabave”.
Godine 2013., producentica Adele Romanski pomagala je redatelju Barryju Jenkinsu u potrazi za temom njegova novog filma. Prijatelji iz studentskih dana, započeli su redovite dvotjedne sastanke gdje su razmjenjivali ideje, sve dok desetak njih nije poprimilo konkretniji oblik. Jedna od njih bila je McCraneyjeva evokacija vlastite mladosti u Miamiju, za koju je Jenkins doznao preko jednog od članova udruge Borscht, koja priređuje istoimeni filmski festival. Pokazalo se kako su i Jenkins i McCraney odrastali u Liberty Cityju, grubom, netrpeljivom dijeli Miamija u kojem se odvija veći dio priče „Moonlighta“.
“Tarell je savršeno opisao kakav je osjećaj biti siromašno crno dijete koje odrasta u stambenim naseljima Miamija”, objašnjava Jenkins. “Vidio sam priliku da na veliko platno prenesem i neka od svojih sjećanja iz djetinjstva. Korijeni njegovih iskustava istovjetni su s korijenima mojih iskustava – bio je to savršen brak”.
Jenkins i McCraney nisu se otprije poznavali, ali u njihovim formativnim godinama bili su nevjerojatno slični. Obojica su pohađali istu osnovnu i srednju školu, te odrasli uz majke koje su se borile s teškom ovisnošću o drogama. Jenkinsova majka preživjela je tešku borbu s HIV virusom, dok je McCraneyeva majka na kraju podlegla od AIDS-a.
McCraneyeva originalna priča bila je utemeljena na odnosu između dječaka iz Liberty Cityja i lokalnog dilera, koji postaje svojevrsni “surogat” otac dok se dječak suočava sa zlostavljanjem, majčinom ovisnošću i prožimajućim osjećajem osamljenosti i nepripadanja.

Moonlight

Zlatna vrata

Pri adaptaciji teksta, Jenkins je odlučio proširiti priču na tri poglavlja: film započinje Chironom u dobi od deset godina, koji bježeći od nasilnika biva spašen od strane preprodavača droge Juana koji postaje njegov mentor i zaštitnik. U drugom poglavlju, Chiron propituje svoje seksualne sklonosti i simpatije prema znancu iz škole Kevinu, suočava se s ozbiljnim problemima s ovisnošću svoje majke i biva sudionikom nesretnog događaja u školskom dvorištvu koji će odrediti tijek njegova života. U trećem poglavlju pratimo Chirona kao odraslog muškarca, u čijem će se životu posve neočekivano ponovno pojaviti Kevin.
Producenti Jeremy Kleiner i Dede Gardner – koji zajedno vode producentsko poduzeće Brada Pitta, Plan B Entertainment – zapazili su nakon njegova prvijenca “Medicine For Melancholy“ (Lijek za melankoliju), i objeručke su prihvatili priliku za suradnju s njim. Pročitavši scenarij „Moonlight“, bili su duboko dirnuti. “Priča je bila nevjerojatno lijepo napisana, a kao i slučaju njegovog prethodnog filma, posjeduje posebnu eleganciju i jednostavnost u svojoj strukturi”, ističe Kleiner. “Barry ima izuzetnu sposobnost stvaranja i dočaravanja intimnog prostora između likova. On prodire u unutrašnjost emocionalnih stanja na način koji ne očekujete i odjednom se pronađete u dubini ljudskog srca”, dodaje Gardner.
Film je sniman na lokacijama u Miamiju, na području znanom kao Liberty Square, dijelu stambene četvrti Liberty City, gdje Chiron i njegova majka Paula stanuju u drugom poglavlju filma. Ta četvrt se često navodi kao jedna od najopasnijih u Americi, a između ostalog ovjekovječena je u stihovima legendarne rap grupe 2 Live Crew, čiji su članovi također odrasli ondje. “Željeli smo ispričati autentičnu priču i stoga smo izabrali upravo ove lokacije”, prisjeća se Romanski. “Za neke članove naše ekipe bilo je to prvo iskustvo rada u tako gruboj četvrti, čak i za one koji desetljećima žive u Miamiju”.
Za redatelja Jenkinsa, koji je nakon fakulteta odselio iz Miamija na zapadnu obalu Sjedinjenih Država, bilo je od iznimne važnosti dočarati ljepotu okoline koja ga je oblikovala kao mladića, na isti način na koji oblikuje Chirona u filmu. “Liberty City je jedan od najdepresivnijih dijelova Miamija, ali ono što vidite u filmu su njegove eksplozivne boje”, kaže Jenkins. “Sve zgrade su živopisne, u prekrasnim plavim, ružičastim i narančastim pastelnim nijansama. Nisu oličene u zadnjih 40 godina, ali boje su još uvijek tu. “Moonlight” je u nekim dijelovima težak film koji se bavi ozbiljnim problemima, ali htio sam prikazati i neočekivanu živopisnost tih naselja”.
„Moonlight“ oživljava i kroz glazbu, koju je skladatelj Nicholas Britell (“Oklada stoljeća”) počeo komponirati i prije nego je vidio montirani film. Nakon prvog čitanja scenarija, Britell je bio impresioniran Jenkinsovom sklonošću prema lirskome. “Ima istinske poezija u načinu na koji je Barry osmislio film”, Britell sugerira. “U mnogim scenama može se osjetiti ljepota, intimnost, nježnost i osjetćajnost”. Britell je nastojao iskazati te osjećaje kroz glazbu. “Želio sam da se kroz harmonije dobije osjećjk suptilnog istraživanja emocija, baš kao što ih Chiron istražuje tijekom priče”, zaključuje Britell.
U konačnici, „Moonlight“ je univerzalna priča o ljubavi, obitelji i pomirenju koja kroz svoju inspirirajuću atmosferu oslobađa sve koji su se bilo kad osjećali drugačijim ili zarobljenim unutar vlastitih emocija, željnim za promjenom.

Izvor: Centar za kulturu i cjeloživotno obrazovanje Zlatna vrata

 

Nastavi čitati

Pin It on Pinterest

Shares
Share This