Tanja Mravak odabrala je film “Snow Cake”

Snow Cake

Ivana Tolj

Na radost brojnih filmoljubaca i vjernih gostiju, splitska kinoteka Zlatna vrata, i ovog je mjeseca ugostila osobu iz svijeta kulturu i dala joj na volju da odabere film za publiku umjesto Đele Hadžiselimovića. Naravno, radi se o već vrlo popularnom programu “Odabrao umjesto Đele Hadžiselimovića“, a čast odabira ovog mjeseca pripala je autorici kratkih priča i novinarskih kolumni Tanji Mravak.

Tanja mravak

Ivana Tolj

Kako to obično biva, Tanja je pozdravila sve prisutne i kratko objasnila svoje simpatije prema filmskoj umjetnosti, nakon čega je i najavila film koji je odabrala.

Moram priznat da mi ova uloga, kao i cijela priča o filmu izaziva veliku tremu. Prvo zato što kada sam bila djevojčica, voljela sam gledati one ruske crtiće, koji su se prikazivali nedjeljom nakon mise. E pa, te ruske crtiće mogla sam gledati nedjeljom, i to sa burekom u ruci 🙂 Taman bih uspjela pogledati pola filma, dok kući nije došao otac, sjeo na kauč i uzeo daljinski. A zna se, tko ima daljinski,taj je gazda. Kod nas su se vazda gledali neki filmovi koje prvenstveno otac voli. Zatim je to morala voljeti i mama da ne bi bilo svađe u kući. A onda je to morao voljeti i brat kako bismo se obiteljski okupili ispred TV-a. Dakle, bilo je vrlo vrlo teško, a eto mi smo morali gledati ono što voli tata. Međutim, tatina lista filmova koje on voli bila je puno kraća od one koju ne voli. Nije smio biti, kako ga je on zvao, pivani film. Zatim, nije mogao biti ni film o tome kako se snima film. Mama nije voljela filmove gdje puno plaču i gdje se ubijaju. A brat nije volio, sarkastično, lijepi film. Tako da sam ja zapravo čekala pojavu videa i videoteke. Međutim, videoteka je vrlo brzo postala nekakvo sotonizirano mjesto, a vezivala se i uz “Ludog Matu” koji je dva, tri puta tjedno odlazi u tu istu videoteku. Nekako, uz cijelo to obiteljsko- filmsko stanje, moju ljubav prema filmu probudio je profesor na studiju, a to je Jurica Pavičić. Tada sam zapravo, nekako više manje, saznala što je to film i što je to umjetnost…

…Film kojeg sam večeras za vas odabrala, jest zapravo nešto iz mog područja. Sad sam ovdje vrlo bezobrazno iskoristila situaciju da vam pokažem na filmu što je to autizam. Ja radim u Centru za autizam, pogledala sam puno filmova o tome, i više manje to je nekakav romantizirani ili čak loš prikaz autizma. Ovaj film, koji ću vam večeras predstaviti, možda nije sjajan sam po sebi, i možda nije filmčina, ali to je film koji najbolje i dosljedno prikazuje što je to autizam. Dakle, film se zove “Snow Cake”. Osim toga što jako dobro prikazuje autizam, u njemu glume i meni vrlo dragih dvoje glumaca, a riječ je o Alanu Rickmanu i Sigourney Weaver.

Snow cake

Ivana Tolj

Film “Snow Cake” (2006.) djelo je redatelja Marca Evansa, a riječ je o romantičnoj drami koja na pomalo drugačiji način prikazuje što su to ljubav i prijateljstvo zapravo. Prema reakcijama publike, i ovaj mjesec filmski odabir u kinoteci Zlatna vrata je bio vrlo uspješan.

Colossal i Anne Hathaway kao gigantsko čudovište

Colossal

Ideja o tome da kontrolirate gigantsko čudovište u višemilijunskom gradu pred gomilom prestravljenih ljudi, na prvu bi se mnogima učinila turbo zabavnom ili pak zastrašujućom, a liku Glorije (Anne Hathaway) dodatno je zakomplicirala ionako već neuredan život.

Film “Colossal” djelo je španjolskog redatelja i scenarista Nacha Vigalondoa, čiji se poznati smisao za humor osjetio i u ovome filmskom ostvaranju. “Colossal” je znanstveno- fantastična komedija koja vas u početku upoznaje s pomalo izgubljenom djevojkom Glorijom (Anne Hathaway), čiji se život u New Yorku raspada nakon što ju dečko obavijesti da mora napustiti njegov stan dok ne riješi svoje probleme s alkoholizmom. Gloriju će novonastala situacija natjerati na povratak u rodni kraj gdje susreće prijatelja iz djetinjstva- Oscara (Jason Sudeikis). Susret Glorije i Oscara u početku će se učiniti uzbudljivim paljenjem sjećanja iz djetinjstva i pomalo zatomljenih emocija, no situacija će se isprofilirati u potpuno drugačijem smjeru.

Glorijinim povratkom u rodni kraj, paralelno se odvija alarmantna situacija u  Seulu, gdje se gigantsko čudovište pojavilo i uništilo sve pred sobom. Vijest je jako brzo obišla cijeli svijet, a s nekoliko sati zaostatka stigla je i do prestrašene Glorije. Da stvar bude zanimljivija, uz čudno ponašanje gigantskog stvorenja (Colossal- gigantsko) Glorija primjećuje da se čudovište pojavljuje svaki dan u isto vrijeme i ima nevjerojatno slične tikove poput nje. Koliko god to nevjerojatno zvučalo, Gloria shvati da može kontrolirati čudovište, a tu suludu misao odluči podijeliti s Oscarom i njegova dva prijatelja. Tijek radnje krenut će u pomalo iznenađujućem smjeru, poglavito kada se čudovištu pridruži i pomalo drski robot, a Glorijina sjećanja iz djetinjstva pripomoć će lakšem shvaćanju cijele situacije.

Iako glavni tijek radnje zvuči poput scenarija za “light” hororac, u ovom slučaju ipak se radi o znanstveno- fantastičnoj komediji, u kojoj je glavninu komičnih situacija iznjedrila upravo glumica Anne Hathaway. Iako radnja filma ni nije nešto preuzbudljiva, to zapravo i nije osnovni cilj, budući da je težište poante na nevjerojatnoj životnoj situaciji jedne nesređene djevojke, koja od jednom ima moć kontroliranja nestvarno velikog i neprivlačnog čudovišta. Poznavateljima potpisa Natcha Vigalondoa, mnoge će situacije u filmu “Colossal” biti zanimljive i smiješne, a tome je jako dobro pridonijela i sama Hathaway, koju bismo češće trebali gledati u ovakvim izdanjima.

Iako film “Colossal” ne nudi ultimativnu zabavi niti preuzbudljiv zaplet i pomno razmišljanje o samom raspletu, film je to koji će vas nasmijati i zbog kojeg se isplati posjetiti najbližu kino dvoranu.

Koji je smisao života jednog psa?

Koji je smisao života jednog psa?

a-dogs-purpose

Koji je smisao života? Jesmo li ovdje svi s razlogom? Ima li sve ovo smisla? I zašto je hrana toliko ukusnija kada je iz smeća?

Bilo da ste vlasnik psa, ili su oni tek prolazni dio vaše svakodnevnice, sigurno ste se ponekad zapitali što taj čupavi “čovjekov najbolji prijatelj” prevrće u svojoj glavi te koliko su te misli sinkronizirane s pokretom njegova repa. Isto pitanje postavio si je i autor W. Bruce Cameron, prema čijem je istoimenom književnom predlošku redatelj Lasse Hallström snimio film “Dog’s Purpose” (Smisao života jednog psa).

dogs purpose

“Smisao života jednog psa” obiteljska je drama s podosta komičnih elemenata, koja bi svojom tematikom lako mogla nositi i kontroverzni predznak. Priča je to o psiću Baileyu i njegovom vlasniku, ali i o kompletnom životnom krugu, kojeg je psić kroz razne reinkarnacije prošao kako bi se vratio svom prvom vlasniku, Ethanu i izvršio smisao svog postojanja.

Film “Smisao života jednog psa” priča je iz perspektive psa Baileya, koji se velik dio filma odaziva i na druga imena (Ellie, Buddy, Tino), te podosta daje uvid u to kako psi doživljavaju ljude i ljudske postupke. Jasno, nitko slijepo ne vjeruje da su stvari zbilja posložene onako kako ih u filmu “Smisao života jednog psa” možete gledati kroz Bailyeve oči, no, na trenutke, cijeli smisao života čini se puno jednostavniji ako se ipak prepustite takvom toku misli.

dog s purpose ellie

Iako je pas Bailey težište filma “Smisao života jednog psa”, njegovo postojanje ima smisla isključivo u odnosu s njegovim vlasnicima. Priča tako započinje s dječakom Ethanom (Bryce Gheisar), koji je svom najboljem prijatelju, crvenom retrieveru, nadjenuo ime Bailey te ga naučio mnoštvu trikova. Bailey je bio bitan dio Ethanovog odrastanja, a u trenutku kada je Ethan odrastao i kompletno shvatio okrutnost života i Baileyevom životu došao je kraj. Emotivni trenutak Baileyeva odlaska i rastanak s nešto starijim Ethanom (K.J. Apa) malo koga ne bi emotivno dotaknuo, no u slučaju filma “Smisao života jednog psa” priča tu ne završava već kreće iz početka, samo u nekom novom obliku.

My purpose, my whole life, had been to love him and be with him, to make him happy

Bailey se budi kao njemački ovčar Ellie, koji je ujedno i policijski pas tragač policajca Carlosa (John Ortiz), a kasnije i kao kratkonogi Tino vlasnice Maye (Kirby Howell-Baptiste). Poveznica sva tri vlasnika jest ideja o potrebi čovjeka da ne bude sam, a ovom psiću, bilo da se zvao Bailey, Ellie ili Tino, vrlo je jednostavno pošlo za rukom da ispuni svoj smisao postojanja.

Konačni krug zatvara se nakon mnogo godina, kada je Ethan već stariji muškarac (Dennis Quaid), a potreba za društvom čini se teža nego ikada. U tijelu psa Buddyja, Bailey se vraća, a Ethan jak brzo shvaća da je taj pas ipak po nečemu poseban.

dogs purpose

“Smisao života jednog psa” jedan je od onih filmova koji će apsolutno svoju slavu doživjeti sudeći prema reakciji publike, koja će u ovom slučaju biti isključiva, u pozitivnom ili negativnom smjeru. Bilo da će vam se ideja o reinkarnaciji psa učiniti simpatičnom ili uvredljivom, ako pogledate malo šire, shvatit ćete ideju zbog koje su  i knjiga i film nastali, a to je ona o pravom smislu života.

Just be here now. Be, here now. That’s a dog’s purpose.”

Koliba- film snimljen na temelju romana Williama P. Younga

koliba

Na temelju istoimenog književnog predloška autora William P. Younga, s kino distribucijom upravo je krenula i ekranizacija pod nazivom “Koliba”. Riječ je o drami s elementima fantastike, koja vas vodi na neobično i nimalo jednostavno duhovno putovanje popločano teškim odlukama i kušnjama. Režiju filma potpisuje Stuart Hazeldine.

Glavni lik u filmu, obiteljski čovjek Mack Phillips (Sam Worthington) , zajedno sa svojom ženom i dvoje djece u adolescentskoj dobi, doživi strašnu sudbinu, nakon što serijski ubojica otme i ubije njegovu najmlađu kćer Missy (Amélie Eve).

koliba

Teško se noseći sa strašnim događajem, za koji se na neki način i okrivljuje, Mack se počinje duhovno i mentalno gubiti, zatvara se u sebe i ne dozvoljava nikome, pa ni svojoj supruzi, da mu pomogne. Jednog dana, u njegov poštanski sandučić stiže poruka. Poziv u kolibu, u kojoj se i dogodio strašan zločin, potpisao je Papa, ili kako njegova žena zove Boga. Nakon prvotne sumnje, Mack se ipak, s osvetničkom željom, odluči zaputiti u kolibu, no ono što će tamo doživjeti nije niti malo nalik na klasično razrješavanje psihičkih, duhovnih i emocionalnih boli.

Na svom vikendu u kolibi, Mack susreće tri osobe, zapravo tri personifikacije boga: afroamerikanku Papu (Octavia Spencer), bliskoističnog tesara Isusa (Avraham Aviv Alush) i azijatkinju Duha Svetog (Sumire Matsubara). Ono što slijedi nikako nije crno-bijeli prikaz Mackovog osobnog iskustva, kao ni globalne patnje i sreće, već duhovno putovanje prepuno mudrih misli u koje će svaki gledatelj jednako lako moći upoviti.

koliba

Razlog jednostavnosti središnjeg dijela filma svakako su tri lika koja personificiraju Boga. Uz simpatične Alusha i Matsubaru, glavninu posla ipak je odradila Octavia Spencer, kojoj je ovo, uz ulogu u filmu “Hidden Figures” još jedna odlična uloga u filmskom rezimeu. Svojom smirenošću i prirodnom toplinom, Spencer je pošlo za rukom stvoriti roditeljski lik, koji iako ima odgovor na svako pitanje, ne daje ga tako olako. Mackov susret s Papom, iskreno i nije u početku krenu teći kao med i mlijeko, no nagrada koju je dobio za svoj trud čini se neprocjenjivom.

Uz Oskarovku Octaviu Spencer i Sama Worthingtona, u filmu “Koliba” likove utjelovljuju i Radha Mitchell, kao majka, te Megan Charpentier i Gage Munroe kao Mackova djeca.

Film “Koliba” iako obiluje nadanaravno lijepom i smirujućom scenografijom, u koju se izvrsno uklapaju i poruke mudrosti i opuštajuća glazba, na trenutke se vrti u krug što radnju pomalo usporava i čini dosadnjikavom. Ipak, konačni ishod nudi mnogo više od dosadnjikave, već ispričane priče, budući da je putovanje Macka Phillipsa nešto u čemu bi se mnogi, barem na trenutke mogli prepoznati, a prostora za razmišljanje ostaje i na pretek.

koliba

Jedina konkretna zamjerka u radnji filma jest sam pripovjedač. Naime, događaje iz Mackova života, kao i nevjerojatan vikend s Papom, pripovijeda Mackov susjed Willie (Tim McGraw), koji teško da može dati autentičan prikaz svega što je Mack proživio, a samim time se gubi vjerodostojnost između protagonista i gledatelja.

Kako god, uz sve ostale pohvalne stvari koje nudi “Koliba” Stuarta Hazeldinea, gledanje filma, s ili bez prethodnog čitanja romana, garantira vam neobično duhovno putovanje i cijeli niz mudrih poruka.

Odjednom tata (Demain tout commence)

Odjednom tata (Demain tout commence)

odjednom tata

Demain tout commence” ili na hrvatskom prijevodu “Odjednom tata” film je francuskog redatelja Huga Gelina, poznatog francuskog scenarista, redatelja, producenta i glumca. Film “Odjednom tata” obiteljska je drama s elementima komedije, koja će u doživljaju gledatelja probuditi cijeli niz emocija.

Samuel (Omar Sy) bezbrižan je muškarac, koji lagodno živi i uživa na francuskoj rivijeri, sve dok ga jednog dana ne posjeti njegova prošlogodišnja ljetna prijateljica Kristin (Clémence Poésy). Kristin, naime, ne stiže sama, već u naručju nosi i malenu curicu Gloriju, za koju tvrdi da je Samuelova kći. Nespremnom Samuelu, Kristin ostavlja Gloriju i odlazi bez objašnjenja.

odjednom tata

Novonastala situacija za Samuela, koji je do tada živio poprilično neuredno, čini se nemogućom, zbog čega čini sve da dijete vrati majci. U tom pokušaju, Samuel i Gloria lete u London, gdje Samuel očekuje Kristin, no nespretan kakav i jest, gubi i svoje i Glorijine dokumente, a Kristin ne nalazi.

Osam godina nakon, Samuel i Gloria (Gloria Colston) žive svoj san i nerazdvojno se podupiru u svim životnim situacijama. Vrlo skoro, gledatelj doznaje, da Sameul Gloriji nije ispričao cijelu priču, zbog čega malena Gloria vjeruje da joj je majka tajna agentica, koja svakih tjedan dana šalje e-mailove iz drugih dijelova svijeta. Punih osam godina, Samuel nije znao gdje je Kristin, lažući Gloriju i pripremajući se na obračun s istinom, sve do jednog dana, kada se Kristin pojavila na vratima.

Film “Odjednom tata” veći dio vremena držat će vas nasmijanog lica, što zbog odnosa kojeg su stvorili otac i kći, što zbog veselih i komičnih situacija koje nadopunjava i Samuelov prijatelj, deklarirani homoseksualac Bernie (Antoine Bertrand). Iako je film, prvenstveno predstavljen kao komedija, u suštini, film “Odjednom tata” svojom tematikom više naginje opisu drame, s komičnim elementima, koji jasnije naglašavaju situaciju u kojoj se protagonisti nalaze. Naime, nenametljivo, kroz film saznajemo da djevojčica Gloria boluje od neizlječive bolesti, za koju ni sama ne zna, a sve što joj njen otac želi priuštiti, jest maksimalno uživanje u svakom trenutku dana. Životni moto, samog Samuela, a i njegovog svemira- Glorie, jest ne bojati se smrti, već neproživljenog života, a upravo je u tome i satkana ljepota filma Huga Gelina, kroz koji je jasno dan presjek dobrih i loših strana života, kao i činjenice da iz nečeg od čega smo bježali možemo dobiti najveći životni dar.

odjednom tata

Hugu Gelainu, pošlo je za rukom stvoriti likove s kojima se lako poistovjetiti, čak ako se i niste u našli u njihovim situacijama. Prvenstveno, Gelain se potrudio da u filmu budu zastupljeni likovi različitih rasa i seksualnih orijentacija, kao i likovi različitih pogleda na život i prioriteta. U konačnici, na kojoj god oni strani bili, Gelain ih polagano gura prema istom centru, vjerujući u dobru stranu života, a gledatelju ostavlja dovoljno prostora da razumije sve likove i poistovjeti se s njima.

“Odjednom tata” nasmijat će vas i rastužiti istodobno. Podsjetit će vas na stvarne životne vrijednosti, a ako ga pogledate s dovoljno otvorenog uma i srca, redateljev cilj bit će ispunjen.

Little Fugitive i Dean Kotiga u kinoteci Zlatna vrata

little fugitive

Ivana Tolj

Povodom programa “Odabrao umjesto Đele Hadžiselimovića”, koji se od listopada prošle godine održava u splitskoj kinoteci Zlatna vrata, ovog mjeseca posebni gost bio je poznati “lovac” i kvizoman Dean Kotiga. Kao i do sada, naziv filma kojeg je gost odabrao, držao se u tajnosti sve do same projekcije, a  svojim izborom Kotiga se upisao na listu uspješnih odabira, s ostatkom ekipa koja mu je prethodila. O dobrom odabiru, kao i velikom  interesu za program kinoteke svjedočilo je prepuno gledalište i glasni pljesak kojim je nagrađen Deanov izbor i izvrstan filmski ugođaj. Dean Kotiga odabrao je film iz 1953. godine, “Little Fugitive” čiju režiju su potpisali Ray Ashley i Morris Engel.

dean kotiga

Ivana Tolj

Kratkim uvodom, Dean Kotiga pozdravio je sve prisutne i pojasnio zašto se odlučio baš za ovaj film. Iako je u Deanovom izboru za večerašnju projekciju bilo pet filmova, konačan odabir ipak je pao na film “Little Fugitive”.

Film koji sam odabrao jest “Little Fugitive”. Američki, iz 1953. godine, niskobudžetni, crno- bijeli. Pitate se zašto? Prvo, zato jer mislim da se radi o dobrom filmu, a to ćete i sami prosuditi, a drugo, zato što mislim da se radi o prilično nepoznatom filmu. To je činjenica jer znam mnoštvo ljudi koji se bave filmom, a nikada nisu čuli za njega. Treće je, zato jer sam osobno vezan uz njega, a ta priča je povezano s mojim otkrićem ovog filma. Prije nekih sedam godina, otputovao sam u Pariz, grad koji vrvi kinotekama i starim filmovima. Jedna od tih kinoteka, jest i čuvena La Filmothèque, u Latinskoj četvrti. Taj tjedan je bio ciklus Douglasa Sirka, meni jako dragog redatelja. Njegove filmove, koje sam već gledao, prikazivali su u 16 i 20 sati, a između tih filmova, u 18 sati puštao se film za kojeg nikad nisam čuo. Radilo se o filmu “Liitle Fugitive”. Od prve sekunde, shvatio sam da film ima strahovitu vrijednost u sebi.

“Little Fugitive” (1953.) film je redatelja Ray Ashleya i Morrisa Engela, a prati dvojicu braće i njihove dogodovštine tijekom vikenda kada ih mama, stjecajem okolnosti, ostavi same kod kuće. Glavne likove, braću Lennya i Joyea, u filmu su utjelovili Richard Brewster i Richie Andrusco. Film je 1954. godine bio nominiran za nagradu Oscar u kategoriji za najbolji scenarij.

Film “Little Fugitive”, iako relativno nepoznat široj publici, poslužio je uvelike kasnijem razvoju kinematografije, i onome što poznajemo kao francuski novi val 60- ih, ali i filmske američke uratke 70- ih godina. U nekom smislu, Coppola i Scorsese duguju filmu “Liitle Fugitive”. – zaključio je Kotiga i prepusti gledatelj da uživaju i sami procijene njegov odabir.

Pin It on Pinterest